İyisiyle Kötüsüyle 8.2 Öncesi Battle For Azeroth


 Yasal Uyarı Metni: Bu yazı World Of Warcraft’ın  8.2 yamasıyla ilgili spoiler(sürprizbozan) içermektedir. 

World Of Warcraft Tarihinin En Tartışmalı Expansionı 

Öncelikle belirtmem gerekiyor, bu ne bir şuursuzca yerme ne de körlemesine övme yazısı olacak. 4 yıl Gazetecilik eğitimi aldım ve Warcraft kadar duygusal bağımın olduğu bir seriye karşı olabildiğince objektif olacağım. Bu yazıda, Battle For Azeroth’un günahlarını ve sevaplarını ayırt etmeden masaya yatıracağız: 



Legion’ın Mirasçısı Olmak 

Kabul etmek gerekir ki Legion’ıni yani Wow tarihinin gelmiş geçmiş en iyi 3 expansionından birisinin mirasçısı olmak, kalite standartlarını gereksizce yukarıya çekti. Buna benzer durumu, Wrath of The Lich King’ın ardından gelen Cataclysm’da ve Mists Of Pandaria (hani herkesin önce dalga geçip sonra özlemle andığı) ‘dan sonra çıkan Warlords Of Draenor’da World Of Warcraft takipçileri yaşamıştı. Ve BFA, duyurulmasından önce bile bu baskıyla karşı karşıyaydı aslında. Beklenti çıtası korkunç yükselmişti.

Nasıl yükselmeyecekti ki? Legion, belki de WOW tarihinin en çok heyecan yaratan, en fazla içeriğe sahip ve en dramatik lore anlarından bazılarına ev sahipliği yapmış, hatta ileri ki expansionlara hikaye açısından malzeme sağlamış (Ilg’ynothun fısıltılar, Sylvanasın Warchief olmsaı vb.) ezpansiondı. Expansionın bitiş sinematiğinde Sargeras gözümüzün önünde Azeroth’a kocaman bir kılıç saplamıştı. Bu konu mutlaka Old God’lara bağlancaktı.

Peki ne oldu? 2017 Blizzconunda Blizzard,  bize yine Faction War’u sattı. Kabul etmem gerekiyor ki muazzam birer tanıtım ve açılış sinematiğiyle beni bile heyecanlandırmış olsa da, ömrü 2 patch’ten uzun olmayan bir konudan expansion yapmayı vaad etmişlerdi. BFA’nın konusu Faction War’du, Old God filan olmayacaktı! 

Sansasyonlar ve Çelişkiler 

Oldukça uzun bir giriş oldu fakat Battle For Azeroth, 14 Ağustos 2018’deki çıkışından önceki süreçte bile (Alpha ve Beta süreçleri, Blizzard’ın oynanışla ilgili community’yi asla takmaması) sansasyonel bir expansion oldu şu ana kadar. Ki aynı BFA’nın Wow tarihinin gelmiş geçmiş en başarılı ilk gün satış sayısına  3.4 Milyon Kopya, ön siparişleri katmadan) ulaştığını belirtmem gerekiyor. Battle For Azeroth, duyuruluşundan şu güne (Mayıs 2019) hep bir ‘’aşağı tükürsen sakal, yukarı tükürsen bıyık’’ durumunda oldu herkes için. Peki neden?  Konuyu Hikaye ve Oynanış açısından ayrı ayrı ele alacağız:

Her World Of Warcraft expansion’ı, iyi veya kötü hatırlansın, oyuna hep kalıcı değişiklikler getirmiştir. Cataclysm ile gelen eşsiz zorluktaki Heroic Dungeonlar, Wrath of The Lich King ile gelen Heroic Raid Zorluk Seviyesi veya içerik yoksunu Warlords of Draenor ile gelen Mythıc Dungeonlar  bu yeniliklerden bazıları ki  benim gözümde Legion’ın eline su dökebilecek bir expansion yok bu konuda.

Battle For Azeroth’un vaad ettiği ‘’yenilikler’’ nelerdi peki? Island Expeditionları ve Warfrontlar! Island Expeditionlar da yeni adalar keşfedecek ve karşı Factiondan önce yeterli Azerite’ı toplamaya çalışacaktık. Ve hiçbir ada bize öncekiyle aynı tecrübeyi yaşatmayacaktı. Yapay zeka ise çok zorlayıcı olacaktı. (ki öyle) Island Expeditionların vaadi keşfetme hissi ve bomboş dolaşmaktı aslında. Warfrontlarda ise Warcraft 3 oynar gibi, RTS elementleri kotarılmış şekilde ordular kuracak, bina inşa edecek ve karşı Faction’ı mağlup ederek ödüller kazanacaktık! Yani Warfrontların vaadi de rekabetti.  Peki ne oldu dersiniz? Tam tersi! Island Expeditionlarda rakibimizle telaş içinde rekabet ederken, Warfrontlarda başıboş dolaşıp odun topluyoruz! Ve ikisi de anlamsız ödüllere sahip. Bu yüzden expansıonın yeniliklerine bütün oyuncular zorunluluk olarak giriyor. Zerre çekicilikleri yok

Burada itiraf etmem gereken şey; benim bu iki sistem ile de şahsi derdim yok. Çünkü duyurulduklarında -anlamadığım bir şekilde- insanların heyecanına rağmen ‘’ee bu mu yani?’’ diyip ilgilenmemiştim zaten. Sadece insanların (haklı) serzenişlerinin sebeplerini sıraladım bu iki sistemle ilgili. Ezpansionın ana sistemleri olarak tanıtılan iki yenilik de adeta yan iş konumunda. Bu yüzden insanlara hak veriyorum. Gameplay konusunda benim şikayetlerime gelirsek, burada işin içine Blizzard’ın yalanları giriyor.

Yalanlar, Yalanlar, Yalanlar
Battle For Azeroth piyasaya sürülmeden önce oyunun yapım ekibinin en başındaki isim Ion Hazzikostas (hikayedeki en ufak değişiklik bile onun onayından geçiyor) sayısız Twitch yayını yaparak expansion hakkındaki soruları yanıtladı. Ion’un  bazı vaatleri ise aklımda kaldı benim: 
1-) Artifact Power toplamak Legiondaki kadar boğucu ve gerekli olmayacak.

2-) Eşyalarınızın ikincil statları ( Haste, Mastery vb.) değil ana statları (Intellect gibi) önemli olacak. Böylece 20 level düşük bir eşyayı sırf ikincil statları daha iyi diye takmanız gerekmeyecek. 5 level yüksek gelen bir eşyayı düşünmeden takabileceksiniz.

Sırayla gidelim; AP (Artifact Power)’ın daha önemsiz olması gibi bir durum asla olmadı. Değil ilk raidden önce , ilk karakterlerimizi 120 level’a ulaştırdıktan sonra bile aralıksız şekilde AP edindik her kaynaktan. Çünkü Azerite Zırhlarını düzgün hale getirmenin, düzgün yetenekler edinmenin  tek yolu bunu yapmak. Ekstra yetenekler de yetenek olsalardı keşke,  benim aksime ciddi Raiding/Dungeon hedefi olmayan insanlar için bile eziyet halini almış durumda her gün her yerden AP edinmeye çalışmak. Legiondaki Artifact Sistemi ile bununla tanıştık ama hem gözümüze baka baka yalan söylenip, hemde  azından açtığımız yetenekler (8.1 yenilemelerine kadar, hatta 8.2 diyelim) oynanışa düzgün etki etmeyen pasif yetenekler olduğu için, BFA’nın başlangıç patchi Blizzard için bir faciaydı. 8.1’e kadar oyunun bugla dolu olmasını da unutmamak gerek. Ancak burada hata tamamen Blizzard’a ait. Oyunun alphasından itibaren insanlar, özellikle içerik üreticileri bu sistemin düzeltilmesi gerektiğini tekrar tekrar söylemişlerdi.
Fakat yiğidi öldür hakkını yeme, Blizzard bu eleştirileri dikkate aldı ve 8.1’de bu sistemi en azından eli-yüzü düzgün hale getirdi. 4 yerine 5 yetenek halkası kullanarak çeşitlilik kattılar. İçeriğe göre (raid veya dungeon) sınırlı da olsa kombinasyon yapılabiliyor şu an. 8.2’de (sonunda) kolyemizin içini açarak kullanmaya başlayacağımız Essence sistemi de beni oldukça heyecanlandırdı. Artifact Weaponlar ile eski Glyph sisteminin karşımı olacak olan bu özellik, oyuncuya son derece etkili yetenekler sunarak  güçlendiğini hissettirmesi bir yana, Legiondan beri oyunun en büyük karın ağrılarından biri olan bir şeyi elimine ediyorİ; RNG! (yani benim gibi şanssızsanız hep şanslı oyuncunun arkasındasınız/daha çok emek harcayacaksınız)  Blizzard expansionın duyuruluşundan beri ilk kez topluluğu dinlediğini bu özellik ile gösterdi. 8.2’ye dair heyecan ve umudumun en büyük sebeplerinden birisi bu özellik. (Hikayeye  dair sebeplere gireceğim ancak detaylandıramam bu yazıda)

2.ci yalana gelirsek aslında bu konuda yazacak pek bir şey yok. Düpedüz ortada çünkü. Yine düşürdüğümüz eşyaları simüle ederek veya sınıf rehberlerine bakarak takıp takmayacağımıza karar veriyoruz ve bence bu oynanışı keyifli hale getiriyor. E o zaman neden yalan söylüyorsun Ion’cum?

Battle For Azeroth’da N’zoth Olmayacakmış Bana Öyle Dediler

Baştan söylemem gerekiyor ki ben BFA çıkana kadar, hatta çıktıktan sonra dahi Faction War temasına dair ne hissedeceğimi bilmiyordum. Çünkü Blizzard, expansion öncesi çıkardığı 2 CGI Sinematik, 1 Çizgi Roman ve Jaina, Sylvanas ve Azshara’yı konu alan ve her biri ayrı inceleme konusu olan Warbringers Animasyon Serisi ile bu konuyu o kadar güzel işledi ki, konunun ‘Orc kill Human!’’ seviyesini fersah fersah geçmesini sağladılar. Sadece bu saydığım 3 karakter değil, kendine ait 2 CGI sinematiği olan ( WOW tarihinde birden fazla CGI sinematiğe sahip tek expansion bu arada Battle For Azeroth, toplamda 3! ) Saurfang, Tyrande, Baine, bir anda tekrar ortaya çıkıp konuyu başka yerlere çeken Vol’jin, Baron Samedi’nin WOW şubesi olan, oyun tarihinin en eğlenceli karakterlerinden Bwonsamdi, Anduin’in ve Genn Greymane’in karakter gelişimleri. Cidden daha sayarım ama bu kadarı yeterli. Battle For Azeroth karakter hikayelerine odaklanma açısından zirveyi belirleyen expansiondır bana göre



Yıllardır ortalıkta gözükmeyen gönüllerimizin efendisi Jaina, Elsa  olarak Battle For Azeroth’a harika bir giriş yaptı ve geri plana düşecek gibi gözükmüyor.

Genel hikayeye bakacak olursak, herkes biliyordu BFA’nın bir Faction War expansionı olduğunu! Old Godlar, Azshara filan ne alaka yani değil mi? E o zaman  Kul’Tirasta görev yaparken  ben niye devamlı Cthulhu takipçilerini öldürdüm arkadaş? Niye  expansion çıktığı dönemde Azshara ve N’zothun anlaşmasını gösteren animasyon yayınlıyorsunuz? 
Şaka bir yana, Faction War’u ( her ne kadar harika işlense de) ilk 3 ay ben de destekledim (anlamsız göndermeler) ama sıktı artık. Savaşırken ayaklarımızın atlında ölen bir dünya, bir TITAN yani canlı var.  Expansioının ilk görevlerinden kendini hissettiren ‘’Ölüm’’ teması var. Bağıra bağıra ‘’ Bunlar hep sahte gündem!’’ diyen Kraliçe Azshara ve N’zoth var ve siz bize cidden bu iç bayıcı Faction War’u mu satmaya çalıştınız? Lütfen o elinizdeki ‘’Faction Gururu’’ nu yere bırakın Blızzard bey. Hepimiz biliyorduk Derinlerin Tanrısı (N’zoth)nın bu 2 aptal topluluğun birbirine girmesini, kayıplar vermesini beklediğini.  Zaten 8.2 ve sonrasına dair heyecan duymamın en büyük sebebi bu durum .  Faction War üzerinden çok fazla eğlenceli spekülasyon yapamazsınız ama Old God konusu başlı başına eğlence kaynağı.

                               


Nagaya dönüşmüş olsa da dillere destan güzelliğini (yani yüz açıısından) kalıntılarını hala taşıyan Queen Azshara, bittiğinde Azerothun geleceğinin kökten değişeceğinin belirtildiği Eternal Palace Raidi’nde bizleri bekliyor.

Abi Konu Ne?


Yazıyı bir önceki paragrafa istinaden bitireceğim; Battle For Azeroth’un konusu tam olarak ne? Her expansionın bir tane ana konusu, gelecek expansionlara hazırlık olarak da bir,hadi iki tane yan konusu olur. Blizzard Battle For Azeroth’da 4 farklı konuyu işlemeye çalışıyor! Faction War, Azeroth’un iyileşememesi ve tam aksine durumunun her gün daha kötüye gitmesi,  N’zoth ve Ölüm teması. Bunların içinde Ölüm elementini kullananlar yan konu olmaya en yatkını gibi duruyor ama o bile kör göze parmak seviyesinde artık. Blizzard Faction War gibi sığ bir konudan bunlara geçiş yaptıktan sonra -ki 8.2’de geçecek- Faction War’u nasıl sonlandıracak bilmiyorum. Bize Azsharayı gösterdikten sonra ‘’Alın Faction War’a devam!’’ diye kafamıza yine Deli Sylvanas atarlarsa benden okkalı bir küfür yerler.  Sylvanas bu ezxpansionda harika işleniyor olmasına rağmen N’zoth tehdidnden Sylvanas öldürmeye geçmememiz gerekiyor.  Ve burada kritik konu; bir daha Faction War’un ısıtılıp önümüze konulamaması için, ne pahasına olursa olsun bu düşmanlığın bu expansionda bitmesi gerekiyor.

.

‘Öyle ya da böyle Ölüm hepimizi alacak fakat Horde bâki kalacak’’ demiştin Sylvanas. Peki öyle olmasını istiyor musun cidden?


8.3 patchinde bu 4 konudan en az 2’sini düzgün bir şekilde bağlamaları gerekiyor. Eğer düzgün bir şekilde toparlanırlarsa Battle For Azeroth muazzam bir şekilde bitebilir. Hepimizin ağzı açık kalabilir çünkü, şu ana kadar üretilen çok soru ama verilen çok az cevap var.  Azshara’nın  Azerothu iyileştirmek için güçlendirdiğimiz Heart Of Azeroth’u kullanarak  N’zothu hapishanesinden çıkaracak olması gibi! (Aha sonunda geldi 8.2 spoilerı) 8.2 raidinin bitiş sinematiğinin ardından duyurulacak düzgün bir 8.3 yaması, Battle For Azeroth’un bütün günahlarını affettirecektir. Ki şu an Blizzard, ezpansıonın başından beri ilk kez samimi bir çaba göstermiyor mu oyunu toparlamak için sizce de?

Son olarak değineceğim konu ise; ben BFA’nın Mists Of Pandaria’nın aksine Cataclysm’e benzediğini düşünüyorum. Kenarda kalan (öyle ya da böyle) ama etkileri yüksek olan Faction War, Nagalar, Azshara ve N’zoth. Bence BFA’nın karanlık ve gizemli havası Cataclysm’i çağrıştırıyor. Azeroth’un aldığı ölümcül darbe, elementlerin dengesizleşmeye başlaması  ve Dragon Flightların başlarındaki belalar en önemli benzerliklerden.

’Expansionın ana hikayesini görmek için niye bir sene bekledik!’’ diye sorarsanız eğer, o konuda bir şey diyemem. Ama 8.2’den itibaren Battle For Azeroth güzel olacak ve hepimiz keyif alacağız. Buna eminim



‘‘Derinlerin Tanrısı hapishanesinde dönüp duruyor ve yavaş yavaş kurtuluyor. Acele etmeli ve Düşmüş Titan’ı yenmelisin… Verilecek daha büyük savaşlar var.’’ Xal’atath 2017. (Çeviri Lorekeeper)

One thought on “İyisiyle Kötüsüyle 8.2 Öncesi Battle For Azeroth

  1. Bence lore olarakta gameplay olarakta en kötü paket 8.2de bana göre büyük bir fark yaşatmayacak bu expansion ödediğim paraya ve aylık ücretlere yazık oldu artık game time almıyorum. Bir sonraki expansion a kadar. Bu expansion YouTube gibi sitelerden izlenecek kalitede.

    Beğen

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: